top of page

עקרונות ללמידה מייקרית-התנסותית בגיל הרך

כדי לקיים למידה התנסותית מייקרית לילדי וילדות הגיל הרך, עלינו, כאנשי ונשות חינוך, להבין את העקרונות המנחים אותנו ביצירת סביבת למידה שכזו. סביבה זו צריכה להיות מבוססת על תפיסה חינוכית מתאימה, הנתמכת בתנאים פיזיים הולמים. במרבית מסגרות החינוך, תפיסות ותנאים אלו קיימים...  אך ישנה מדרגה נוספת שאליה אנו שואפים להגיע.


ילדים חוקרים ולומדים דרך עבודה בגינה

1. עקרונות מנחים:

  • משחקיות והנאה: הלמידה מתרחשת דרך משחק חופשי ומובנה, הנאה וגילוי.

  • התמקדות בחוויה: הדגש הוא על החוויה החיובית של הילד בתהליך הלמידה, תוך מתן לגיטימציה לכל רגש שעולה.

  • בחירה ואוטונומיה מותאמת גיל: הילדים בוחרים פעילויות מתוך מגוון אפשרויות שהוכנו מראש, בהתאם לתחומי העניין שלהם.

  • שיתוף פעולה בסיסי: הילדים מעודדים לשתף חומרים, כלים ורעיונות, ולעזור זה לזה במשימות פשוטות.

  • משוב חיובי ותמיכה: הצוות החינוכי מספק משוב חיובי, מעודד ומחזק את הילדים על מאמציהם והישגיהם.


2. שלבי הלמידה:

  • היכרות עם חומרים וכלים: הילדים חוקרים חומרים מגוונים (טבעיים ומלאכותיים) וכלים פשוטים, ומגלים את תכונותיהם ושימושיהם.

  • יצירה חופשית: הילדים בונים, יוצרים וממציאים באופן חופשי, תוך שימוש בחומרים ובכלים שהכירו.

  • משחק משותף: הילדים משתפים פעולה במשחקים מובנים וחופשיים, המעודדים אינטראקציה חברתית, תורנות ושיתוף.

  • סיפור וסיפור חוזר: הילדים מספרים על החוויות שלהם, מקשיבים לסיפורים של אחרים, ומפתחים את יכולות ההבעה וההקשבה שלהם.

  • רפלקציה משותפת: הילדים והצוות החינוכי מדברים על מה שעשו, מה למדו ומה הרגישו.


3. סביבת למידה:

  • מרחבי פעילות מגוונים: בגן מרחבי פעולה שונים, כמו: איזור יצירה, בניה, תחפושות, טבע ועוד, המאפשרים מגוון התנסויות.

  • חומרי גלם טבעיים: נשלב שימוש בחומרים טבעיים כמו בוץ, חול, מים, עלים, אבנים ועוד, המאפשרים חקר חושי ומשחק פתוח.

  • כלים פשוטים ומותאמים: נספק כלים פשוטים ובטוחים לשימוש, כמו: מספריים בעלי קצוות מעוגלים, דבק שאינו רעיל ומקדחות ידניות ועוד.

  • מרחב תנועה: נשמור על מרחב לתנועה חופשית, משחקי תנועה ופעילות גופנית.


4. תפקיד הצוות החינוכי:

  • שותף למשחק: אנו נשאף לשחק עם הילדים, נצטרף לפעילויות שלהם ונעודד אותם לחקור ולהתנסות.

  • מספק תמיכה רגשית: אנחנו נקשיב לילדים, נכיל את רגשותיהם ונעוזר להם לפתור קונפליקטים.

  • מעצב את הסביבה: רק הגיוני שהצוות החינוכי יתכנן את סביבת הלמידה הגנית, יארגן את הפעילויות והחומרים באופן שיעודד למידה ומשחק, אנחנו אגב במרכז למייקרים בחינוך עוסקים גם בזה, במידה ואתן.ם זקוקות לסיוע אנחנו כאן.

  • מתבונן ולומד: אנו נתבונן בילדים, נלמד מהם ונפתח את הפרקטיקה החינוכית שלנו בהתאם.


5. שיתוף הורים וקהילה:

  • הורים כשותפים: ההורים מוזמנים להשתתף בפעילויות בגן, לשתף את כישוריהם ולתרום מהידע שלהם.

  • קהילה כמשאב: אנו נשאף ליצור קשרים עם הקהילה המקומית, נזמין אנשים ממקצועות שונים להתארח בגן ונארגן סיורים וטיולים בסביבה הקרובה.


חלק מהדוגמאות הבאות הן לא מייקריות במובן הטכנולוגי אבל יש בהן עבודה על כשירויות ומיומנויות המכינות את הלומדים לחשיבה תכנונית דרך למידה חוויתית התואמת את גילם ואת עקרונות הלמידה המייקרית-התנסותית.

דוגמאות לפרויקטים מייקרים בגיל הרך:

  • בניית מבצר: הילדים בונים מבצר משמיכות וכריות, תוך כדי פיתוח מיומנויות מוטוריות, תכנון ועבודת צוות.

  • יצירת תכשיטים: הילדים יוצרים תכשיטים מחומרים טבעיים וממוחזרים, תוך כדי פיתוח מוטוריקה עדינה, יצירתיות ודמיון.

  • הכנת עוגיות: הילדים מכינים עוגיות, תוך כדי למידה על כמויות, מידות, תהליכים ומיומנויות חברתיות במטבח.

  • ציור על אבנים: הילדים מציירים על אבנים, תוך כדי פיתוח מוטוריקה עדינה, יצירתיות והיכרות עם חומרים טבעיים.

  • בניית מסלול מכשולים: הילדים בונים מסלול מכשולים מחומרים שונים, תוך כדי פיתוח מיומנויות מוטוריות גסות, תכנון ופתרון בעיות.

  • בניית גינת ירק: הילדים מתכננים ובונים גינת ירק, חוקרים את סוגי הצמחים, תנאי הגידול והטיפול הנדרש.

  • יצירת כלי נגינה: הילדים בונים כלי נגינה מחומרים ממוחזרים, חוקרים את הצלילים והמקצבים.

  • תכנון ובניית דגם של עיר: הילדים מתכננים ובונים דגם של עיר, חוקרים את המבנים, התחבורה והשירותים הציבוריים, המטרה לבנות דגם לעיר טובה יותר (ניתן להתחיל במיפוי ובניית דגם של השכונה והסביבה בה אנחנו חיים ולחשוב על שיפור).

23 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page