top of page

חשיבה בתוך הקופסא

כמה פעמים אמרתם.ן ללומדים והלומדות שלכן.ם לחשוב מחוץ לקופסא?

זה משפט שיוצא לנו מהפה בקלות כי אנחנו שמענו אותו הרבה. אבל מה עם לחשוב בתוך הקופסא? אחרי הכול אנחנו בבית-ספר, בכיתה עם שעה כפולה במערכת... כמה מחוץ לקופסא אפשר לחשוב כשאנחנו בתוך קופסאות?


אני אומר בואו נעבור לרגע לחשיבה בתוך הקופסא! בואו נראה את הקופסא כמערכת אילוצים שלמה ונראה את היצירתיות שמגיעה אז.

במרחב המייקרי אנחנו הרבה פעמים אומרים ללומדים שלנו למצוא פתרון לבעיה, אנחנו כמנחים מביאים את הבעיה כמה שיותר פתוחה ומבקשים מהם.ן לשבת ולעשות סיעור מוחות, לזרוק כמה שיותר רעיונות גם המופרכים ביותר, עד כאן הכול טוב ומצויין, אבל האם זו הדרך היחידה?



לדעתי לא, כדאי וגם חשוב לאתגר את הלומדים וליצור מערכת אילוצים, לחשוב בתוך הקופסא, להיות יצירתי בתוך קופסא, זוכרים את הבית של יעל?

חשיבה בתוך הקופסא מביא אותנו להכיר באילוצים שיש לנו, למשל כישורים לא מספקים, חוסר בחומרי גלם או טכנולוגיה, ואפילו חוזר מנכ״ל שאוסר על שימוש בכלים הכי לגיטימיים במרחב המייקרי.

למידה והמצאות במערכת לרוב עוזרת ללומדים וגם לנו למיצוי תכונות של החומר, שימוש חכם בטכנולוגיה הקיימת (במידה וקיימת) ובעצם יוצרת גמישות מחשבתית ויצירתיות הלוקחת בחשבון אילוצים חיצוניים המופעלים עלינו.


בואו נדמיין סיטואציה: נאמר שאני צריך למצוא פתרון לבעיה שיש לי בכיתה כלומד, וחשבנו (הקבוצה) על מתלה לתיק (זה הפתרון שלנו לבעיה) ציירנו את הפתרון והדרך הנהדרת היא להדפיס במדפסת תלת מימד (אבל אוי אין לנו כזו זמינה, המורה אמר שישלח לפסג״ה) יש לנו 3 שיעורים כפולים למימוש, ללמוד מידול ולמדל יקח לי 4 שעות ולהדפיס נסיון ראשון עוד שעה וחצי, עד שזה יגיע לבית הספר... יש סיכוי שלא יהיו לנו תוצר להציג.


לאומת זאת במערכת האילוצים יכול להיות שמספיקים לי בשלב זה כמה חלקי עץ שאני ינסר (בערך שעה) למסמר או להבריג (10 דקות), אם נסיון ראשון לא עבד אני יכול לנסות שוב אבל אני כבר מיומן ולכן יקח לי פחות זמן כולל ללמד עוד כמה חברי קבוצה וליצור מתלה בנגרות, דיי פשוט.


שתי האפשרויות הן ממשיות השניה לוקחת בחשבון אילוצים ולכן נשארת בגבולות הקופסא.

השלב השני יהיה למתוח את הגבולות ולהרחיב את הקופסא, כן ללמד מידול, כן להבין כמה זמן לוקח להדפיס, כן לבחור את החלקים שיודפסו (חוסך זמן וכסף) כן לנגר חלקים אחרים ולחבר את המתלה.


ככה נפתח יכולת עבודה במערכת אילוצים (ממש כמו בחיים) היכולת לאלתר ולזהות הזדמנויות היא המפתח לפתרון יצירתי באמת של אתגרים גדולים.


39 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page