top of page

למידה בדיוק בזמן (Just In Time Learning)

הלמידה המסורתית מנסה ליצור גוף ידע בזיכרון התלמידים, כדי שכאשר התלמידים יצטרכו את הידע, הם יוכלו לשלוף אותו מהזיכרון ולהשתמש בו. שיטת הלמידה הזו מתאימה להקניית יסודות ומושגים בסיסיים, נושאי בטיחות בהן טעויות עלולות לגרום לסיכון, הסמכות בעלי גוף ידע בסיסי נדרש ועוד. אסטרטגיית הלמידה "בדיוק בזמן" שאציג כאן בקצרה, לא נועדה לשמש כאסטרטגיית לימוד יחידה וגורפת ולבטל את הלמידה הקונבנציונלית הנהוגה בבתי ספר רבים, אך יש בכוחה להעשיר את הלמידה המסורתית.



מה זה "למידה בדיוק בזמן"?

למידה בדיוק בזמן,Just In Time learning (JIT), מתמקדת בהעברת ידע או מיומנויות ברגע המדויק שהם נדרשים במקום ללמד מראש מידע קבוע שעשויים להשתמש או לא להשתמש בו. למידת "בדיוק בזמן" מספקת תוכן ממוקד כאשר הלומדים.ות מתמודדים.ות עם אתגרים או משימות ספציפיות. אם בתהליך הלמידה המסורתי הלמידה מופרדת מהפרקטיקה, ב"למידה בדיוק בזמן" הלמידה שזורה בתוך תהליך העשייה, וכאשר נתקלים בצורך, יש תהליך של למידה הכולל תהליך של חיפוש, הבנה ומציאת פתרון רלוונטי, בדיקה ויישום מיידי שלו בפרויקט.


למה זה טוב?

למידה בדיוק בזמן מספקת פתרון ממוקד ורלוונטי עבור הלומד וצמוד להתנסות פרקטית ובכך מנצלת את המוטיבציה הטבעית של הלומד לפתור את הבעיה ומעלה את הסיכוי שהמידע או התהליך שנלמדו יזכרו באופן יעיל יותר וגם ישלפו באופן יעיל יותר כשיזדקקו להם בהמשך. למידה בדיוק בזמן מאמנת את התלמידים.ות ללמידה לאורך החיים (Lifelong learning). היא מזמנת לתלמידים.ות הזדמנות להתנסות בלמידה כפי שיתקלו בה מעבר למסגרות הלימוד, במהלך חייהם המקצועיים והאישיים, כאשר הלמידה אינה מובנית עם גוף ידע קשיח. למידה בדיוק בזמן היא מהותית במיוחד בהקשר להתפתחות במקצועות טכנולוגיים למשל שהם בהגדרתם בעלי ידע משתנה תדיר.

שילוב של למידה בדיוק בזמן לצד למידה מסורתית מאפשרים התנסות בסוג נוסף של למידה, ובכך מאפשרת ליותר טיפוסי לומדים.ות למצוא את תהליך הלמידה המתאים להם.ן. גוף הידע האדיר שניצב לרוב מול הלומד.ת מפורק לחלקים קטנים, רלוונטיים ללומד.ת, ומאפשר הטמעה קלה יותר של הלמידה. בלמידה בדיוק בזמן, התלמידים.ות מתנסים.ות בשליטה בתהליך הלמידה ובחינת אופני למידה שונים, מקורות מידע שונים (מהרשת, בלמידת עמיתים, עבודה עם מנטורים ועוד) ובעיקר בניהול הלמידה באופן שמטפח לומד.ת עצמאי.ת. הלומדים.ות מפתחים.ות יכולת להעביר ידע בין תחומים שונים ולהסתגל למצבים חדשים.

 

למידה בדיוק בזמן בעולם המייקרי

מהות העשייה המייקרית היא מציאת פתרונות בתוך מגבלות נתונים (המגבלות רלוונטיות פי כמה במסגרות חינוך בשל זמינות או אי זמינות של חומרים ומכונות ברגע נתון). הלמידה המייקרית תואמת לגישה של למידה בדיוק בזמן בתפיסה ההוליסטית והבינתחומית של הלמידה. הלמידה המייקרית תואמת לגישה למידה בדיוק בזמן בכך ששתיהן שוברות את הרצף של תוכניות לימודים מסורתיות ומפנות מקום לתהליך אורגני של רכישת ידע. הידע לא רק מועבר, אלא נבנה ומותאם באופן פעיל על ידי הלומדים.ות. הפרקטיקה של למידה בדיוק בזמן משתלבת באופן טבעי בלמידה מבוססת פרויקטים ושתיהן יחד מאפשרות את הגיוון בלמידה ואת פיתוח החשיבה היצירתית במרחב המייקרי.

המרחב המייקרי הוא בעל מגוון כלים ומכונות המצריכים היכרות. כדי לא ליצור הצפה, למידה בדיוק בזמן מאפשרת ללמוד איך להשתמש בכלים ספציפיים או ליישם טכניקות כשהם הופכים רלוונטיים לפרויקט.

תהליך הלמידה במרחב המייקרי המתבססת על ניסוי ותעייה מאפשרת במקביל מיקוד ודיוק של תהליך הלמידה בדיוק בזמן. אם פתרון אחד לא הצליח, נמשיך לחפש פתרון אחר, זה חלק מתהליך הלמידה המאתגר גם את החשיבה הביקורתית.


לסיכום

למידת בדיוק בזמן מאפשרת גישה שונה ללמידה, בעלת לוח זמנים גמיש. הכיתה הופכת לסביבת למידה דינמית שבה התלמידים אחראים להנעת הלמידה שלהם בהתבסס על הדרישות המיידיות של הפרויקטים. גישה זו לא רק הופכת את הלמידה לרלוונטית ומרתקת יותר, אלא גם מחקה תרחישים של פתרון בעיות בעולם האמיתי, ומכינה את התלמידים לאתגרים עתידיים בחייהם האקדמיים או המקצועיים.



91 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación
bottom of page