top of page

הגן העתידי - מייקרים בגיל הרך

תפיסת "הגן העתידי" של משרד החינוך יכולה להיראות מעורפלת במבט ראשון, אך היא מציגה שינוי פרדיגמה משמעותי בחינוך לגיל הרך בישראל. כדי להבין אותה לעומק, בוא נבחן את עקרונותיה המרכזיים, נתבסס על מחקרים רלוונטיים ונדגים באמצעות דוגמאות מהעולם.

תמונה גנרית של צבעים וטושים

עקרונות מרכזיים בתפיסת "גן העתידי":

  1. למידה פעילה: הדגש הוא על למידה חווייתית, המבוססת על משחק, חקר וגילוי עצמאי. זאת בניגוד ללמידה פרונטלית ומובנית. מחקרים רבים מראים שלמידה פעילה ומשחקית בגיל הרך מקדמת התפתחות קוגניטיבית, רגשית וחברתית מיטבית (1).

  2. סביבת למידה גמישה ומותאמת אישית: הגן מעוצב כמרחב פתוח וגמיש, המאפשר למידה במגוון סביבות ובאמצעות מגוון פעילויות. הלמידה מותאמת לצרכים, לאינטרסים ולקצב ההתפתחות של כל ילד (2).

  3. טיפוח מיומנויות וכישורים לעתיד: הגן שם דגש על פיתוח מיומנויות המאה ה-21, כמו חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, יצירתיות, שיתוף פעולה ותקשורת. מיומנויות אלו נחשבות חיוניות להצלחה בעולם המשתנה והמורכב של המחר (3).

  4. מעורבות הילד בעיצוב הלמידה: הילדים שותפים פעילים בתכנון ובביצוע הפעילויות בגן. הם מעלים רעיונות, יוזמים פרויקטים ומקבלים החלטות. מעורבות זו מחזקת את תחושת המסוגלות והמוטיבציה שלהם ללמידה (4).

  5. קהילתיות ושיתופי פעולה: הגן פועל כקהילה לומדת, שבה הילדים, הצוות החינוכי וההורים משתפים פעולה ומשפיעים זה על זה. הקהילתיות תורמת לתחושת השייכות והאחריות של הילדים כלפי הגן והסביבה (5).


דוגמאות מהעולם:

  • איטליה: רג'יו אמיליה - גישה חינוכית המדגישה למידה פרויקטיבית, שבה הילדים חוקרים נושאים שמעניינים אותם, תוך שימוש במגוון חומרים וכלים. הגן מעוצב כ"סביבה שלישית", לצד הבית והמשפחה, ומעודד שיתוף פעולה בין הילדים, הצוות וההורים.

  • גרמניה: Waldkindergarten - גני יער שבהם רוב הלמידה מתקיימת בחיק הטבע. הילדים חוקרים את הסביבה הטבעית, משחקים בחומרים טבעיים ומפתחים כישורי חיים בסיסיים. גישה זו מדגישה את החשיבות של קשר לטבע וחיזוק החוסן האישי.

  • ארה״ב: Maker spaces in schools - מרחבי מייקינג בבתי ספר, שבהם התלמידים יכולים להתנסות בבנייה, יצירה וחקר טכנולוגי. מרחבים אלו מעודדים למידה פעילה, פתרון בעיות וחשיבה יצירתית.


הגן העתידי - מייקרים בגיל הרך:

למידה המדגישה התנסות פיזית, חקר פעיל, פתרון בעיות ומשוב מיידי, היא אבן יסוד בתפיסת "הגן העתידי".  היא מאפשרת לילדים לבנות את הידע שלהם באופן פעיל, תוך כדי חיבור לחוויות אישיות ויצירת משמעות.

הלמידה המייקרית, המתמקדת בפרויקטים קצרים ומוגדרים, משתלבת בצורה מושלמת בגישה ההתנסותית. היא מאפשרת לפרק את הלמידה למשימות קטנות וניתנות לניהול, המותאמות ליכולות ולצרכים של כל ילד. הפרויקטים המייקרים מעודדים את הילדים להתנסות בחומרים, בכלים ובטכנולוגיות שונות, לפתח מיומנויות חדשות וליצור תוצרים משמעותיים.

תרומתה הייחודית של הלמידה המייקרית לגן העתידי:

  • העצמת הילד.ה: הלמידה מאפשרת לילד להיות שותף פעיל בתהליך הלמידה. הילד בוחר את הפרויקטים שמעניינים אותו, מתכנן את שלבי העבודה, מתמודד עם אתגרים ומגיע לפתרונות יצירתיים.

  • פיתוח מיומנויות וכישורים: הלמידה המייקרית מסייעת בפיתוח מגוון רחב של מיומנויות וכישורים, כמו חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, יצירתיות, שיתוף פעולה, תקשורת ומוטוריקה עדינה.

  • חיבור לעולם האמיתי: הפרויקטים המייקרים מחברים את הילדים לעולם האמיתי ולבעיות אותנטיות. הם לומדים על תופעות מדעיות, תהליכים טכנולוגיים ואתגרים חברתיים, ומפתחים כלים להתמודדות איתם.

  • טיפוח סקרנות, מוטיבציה ואמפטיה: הלמידה המייקרית מעוררת סקרנות ומוטיבציה אצל הילדים. הם נהנים מהתהליך היצירתי, מההתנסות המעשית ומהתוצרים המוחשיים, הם מפתחים אמפטיה לסביבתם ולסובבים אותם.


תפיסת "הגן העתידי" מציעה חזון חדשני ומבטיח לחינוך בגיל הרך בישראל. היא מבוססת על מחקרים עדכניים ומדגישה את חשיבות הלמידה הפעילה. הלמידה המייקרית היא כלי רב עוצמה המשתלב בתפיסה זו. היא מאפשרת לילדים להתנסות, לחקור, ליצור וללמוד באופן פעיל ומשמעותי.  אם נשלב את עקרונות הלמידה המייקרית בגן, אנו יכולים לטפח דור של ילדים סקרנים, יצירתיים ובעלי מיומנויות וכישורים חיוניים לעתיד.


מקורות מידע:

  1. Whitebread, D. (2012). The importance of play. Open University Press.

  2. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

  3. Partnership for 21st Century Skills. (2009). P21 framework definitions.

  4. Fleer, M. (2013). Play in the early years: From birth to six. Cambridge University Press.

  5. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press.

  6. Child Development and Its Domains: Cognitive, Physical and Emotional link




פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page